My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Jul, jul.. strålande jul..

Publicerad 2007-12-25 01:07:16 i Allmänt,

Varför firar vi egentligen jul? Davido och jag pratade om det i fredags påvägen hem, å självfallet vet jag ju varför vi firar jul. Det är ju för att jesus föddes på juldagen, den 25 december. Men varför firar vi då på den 24? Och vart kommer tomten ifrån? Varför ger vi presenter till varandra egentligen som galningar?

Det sistnåmnda har ju anknytning till jesus födelse. Då de tre vise männen kommer och ger gåvor till jesus. I spanien är det faktiskt de tre vise männen som kommer med presenterna, och inte tomten, som hos oss. Och så får de ju sina paket den 25. I USA firar de också jul den 25, eller det är då man ger varanda presenterna och sånt. Men där är dom helt fixerade på julen, alla paket och tomten. Var kommer han ifrån??

Jo, Finland såklart. Från Korvatunturi. Det vet ju alla. Men hur kom man på honom? Varför firar vi jul den 24 december med tomtar och troll istället för den 25 med de tre vise männen?

Förr i tiden var det faktiskt en bock som kom men paketen här i Sverige. Det har jag läst i sagarn om Tant Grön, Tant Brun och Tant Greddelin. Då klär Herr Blå ut sig till en bock.
... vad heter själva sagan nu igen? ...

Egentligen fattar jag inte riktigt grejen med julen. Allting är så himla överreklamerat. Bara för mycket. Allt går människorna i världen åt huvudet och inget blir bra. Jag förstår inte hur vissa människor liksom lever för julen, att det är den enda tiden på året som de verkligen lägger ner sin tid på att köpa mängder med prestenter åt alla möjliga bekanta, fira en liten liten tid, för att det sedan ska bli vår. Och sommar, höst, vinter... och jul igen. Så går det. Runt, runt... förjävligt egentligen. Allting bara går om och om igen, alla traditioner. Visst, jag tjatar mycket om traditioner, men någon måtta får det vara på hur mycket det egentligen betyder för folk och hur mycket tid man lägger på det.

Som alla hjärtans dag t.ex. Helt totalt onödigt. Det är väl fint med en speciellt dag då man visar att man verkligen älskar de människor man älskar. Men ska man inte visa det varenda dag? Det är inget det behövs speciella dagar för. I USA är dom helt galna i alla dessa sorter av traditioner. JAg förstår verkligen inte hu man orkar hålla på. Varenda år.

Suck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela