My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Ta plats, äga rum

Publicerad 2009-04-15 22:45:58 i Allmänt,

Idag hade vi en fantastiskt föreläsning av en streetkonstnär som heter Adams som har hållit på med streetart ända sedan tonåren. Och det var det mest fashinerande arbete jag någonsin sett! Jag var så uppsluppen att jag inte ens kunde koncentrera mig på Kultur&Idéhistoria-lektionen efteråt (och som alla vet ärdet en av mina absoluta favoritlektioner!).

Adams har en bakgrund som grafittikonstnär och började sedan istället bygga saker, som bland annat små hus här och där i städer, bland annat Köpenhamn och Berlin. Husen byggde han inte mitt på en tomt, utan undangömt, utan att folk visste att de fanns där. Bland annat ett lönnloft i en lokal under centralstationen i Köpenhamn, eller en utbyggnad på en kaj i Berlin, där taket var marken. Dessa två finns idag inte längre, men de har ett hus kvar i Köpenhamn. För att komma dit måste man gå över diverse spår och genom en liten vetil. (Detta fick vi alltså se en film på, hur man skulle komma dit.) Så när man tillsut är framme i ett litet betongrum sak man skruva på en grej på väggen och då öppnas en lucka i metalltaket. Därefter ska man trycka på en knapp och då hissas en liten gunga ner som fungerar som hiss. Där uppe i själva huset har de en våningssäng, litet pentry, matbort och till och med ett handfat med rinnande vatten från en behållare.

Och vet ni vad det häftigaste är? De har inte köpt någonting! Det enda de använt sig av är materal de hittat, som drivved eller gamla saker på åtvinningcentraler eller så. Och det fashinerar mig enormt! Vilket arbete, vilken passion!

En annan grej han gjort är att han hittat små vrår runt om i stockholm som varit låsta med sönderrostade lås. Låsen har han brutit upp och ersatt med nya. Och nycklarna har han gömt i böcker, ni vet såna man gjorde när man var liten och skar ut sidorna för att gömma pengar i. Dessa böcker står på Stadsbiblioteket. Utan att ens bibliotekarierna vet om det.

Så i morgon ska jag och Sarah göra ett besök på Stadsbiblioteket.

---

Jag kommer inte kunna sova inatt! Jag är så enormt fashinerad och så ivrig inför i morgon! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela