My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Vilken värld?

Publicerad 2009-01-19 23:04:06 i Allmänt,

Som sagt. Första danslektionen. Och den gick verkligen uselt. Det enda jag lyckades få till var nog en av diagonalerna, efter mycket om och men. Nu kommer jag inte få dansa på två veckor igen eftersom jag missar de närmaste tre lektionerna (har lektion fredag och måndag). I helgen åker jag till Lofsdalen med skolan, och fredagen därpå har Jonatans film om Jocke, Älskar, älskar inte, premiär. Och det får jag ju inte missa.

Det är så konstigt hur stel och svag jag har blivit bara på tre veckor. Det gjorde liksom ont i ryggraden när vi gjorde situps för att i princip alla muskler försvunnit. Eller har jag magrat? Det är ju inte så bra i sådana fall. Egentligen borde jag stretcha lite varje dag och göra styrka. Bara en kvart eller så. Och det är ju verkligen inte speciellt länge. Men jag tror alla som känner mig vet att det aldrig skulle funka i slutändan.

I morgon blir det en seg dag. Min första religionlektion har de lagt efter bilden, och just i morgon är bilden inställd. Så man kan ju säga att jag inte kommer gå på den för att ha en hundra år lång håltimme och sluta efter fyra, istället för att sluta 11:55. Borde egentligen försöka flytta religionen till trean. Orkar inte med den iår.

Vet ni. Världen är jävligt liten egentligen. När man tänker efter. Sedan hur man definerar "världen" är ju en annan sak.

För människan är ju världen jorden. För oss finns inget annat än vi, vi och åter vi. Det är ju självklart att "vi" kan komma i olika storlekar, men det är fortfarande bara livet som lever på jorden. För vi bryr oss ju inte om vad det är för slags liv på någon planet ett par ljusår bort och hurdana katastrofer de har. Fast det är klart, vi vet ju inte om något annat liv än oss själva, här på jorden. Tänk hur stort universum är, och hur små vi egentligen är. Vi tycker att Gustav Vasa var en stor person. Men vad är han i jämförelse med resten av världen? Och med "världen" inkluderar jag nu hela universum. För universum är ju en och samma värld, eller hur? Exakt samma värld som barnen i Gaza och du och jag lever i. Exakt samma värld som alla de andra befolkade planeterna runt om i universum lever i. Hur kan en värld ha så många totalt olika världar som ligger så nära inpå varandra? En värld på Blekingevägen 56, och en helt annan på Blenkingevägen 57. En värld hos kvinnan med den röda mössan på tunnelbanan, och en helt annan hos den gamla mannen som sitter bredvid henne.

Nu börjar jag filosofera för mycket igen. Bäst jag lägger mig.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-01-21 20:24:52

Kommer sakna dansen :(



Men vi ska fortfarande gå på bounce :)

Ha det bäst. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela