My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Sista jullovsdagen

Publicerad 2009-01-07 23:12:43 i Allmänt,

Eftersom jag vägrade att gå upp, trots att solen sken, kom Walle och hoppade lite på mig i sängen. Tillslut blev jag alldeles för hungrig för att ligga kvar, så jag satte på mig ett par långkalsonger och min bamsetröja och gick upp till köket. Där höll mamma på och eldade i kaminen. Jätteskönt. :) Hon tjatade på om att jag måste skriva mina svenskadikter snart. Så jag tog fram papprena och funderade lite.

Men istället gick jag och klädde på mig, tog på mig pjäxorna och min pipo (Vilket är mössa på finska. Dock inte vilken mössa som helst, utan en sådan med en boll på!) och gick ut för att skrinna lite. Bara efter att jag åkt kanske två varv runt sjön ser jag mamma borta vid stranden. Hon tyckte visst att det räckte med jobbandet ett tag (hon jobbade alltså hemma) och joinade mig på isen istället, dock med skidor på fötterna. Jetemikket trevlig! ^^

Jag skrinnade ganska många varv på Bastusjön, säkert flera kilometer. Efter ett tag bytte vi, så mamma fick skridskorna och jag skidorna. Skridskorna är så smarta så man fäster dem på långfärdspjäxorna, så man slipper byta pjäxor. Då blir ju förstås hälen lös när man skrinnar, men det är inga problem när man fått in snitsen. :)

Men jag inte bara gjort onytta! Jag har faktiskt lyckats skriva en av sex dikter idag! Även fast den inte är helt färdigredigerad. Jag vet inte riktigt om jag höll mig helt till temat. Men vafan. Det blir nog bra. :D

Dagen i sig var faktiskt helt okej som sista-dagen-på-jullovet-dag :) Och i morgon blir nog också en helt okej dag. Jag har bestämt mig för att vara duktig hela dagen!
Jag ska:
- åka till skolan till klockan 10 även fast jag börjar 12 och bara har mentorstid
- göra matte på den inställda mattelektionen
- jobba på bildprojektet
- skriva en till dikt
- hjälpa mormor med hennes dator

Det är ju faktiskt torsdag i morgon, vilket betyder start på den nya vanan: morgonsimning med mormor och Christer! Men jag bestämde mig för att skippa det i morgon, eftersom det är första dagen i skolan och allt. Men nästa vecka! Då blir det simning för hela baletten!

Jag ser fram emot att gå till skolan i morgon. Faktiskt. Jag kom på nyss att trots att jag ska göra massa duktigheter blir det en ganska skön dag. Träffa massa kompisar, inga lektioner, springa runt i mina fina sockor hela dagen.. Det blir hur mysigt som helst! Så ska jag ha med mig massa frukt också! Och så ska jag ha på mig min fina gråsvart-randiga Marimekkotröja/klänning. Sedan måste jag ju gå upp i tid, så jag sliper stressa i morgon bitti. :)

Fast jag måste tyvärr vara uppe rätt sent, eftersom någon måste stänga spjället till öppna spisen. Vi hade nämligen öppen eld och fika, jag, mamma och Walle. :)





Inte den charmigaste bilden på mig kanske. Men jag bjuder på den för det var så fint väder. :D

Nu ska jag natta min käre 12-årige bror och leka vidare på fejjan!
Chopchop ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela