My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Mumin och Tove Jansson

Publicerad 2008-11-04 23:17:43 i Allmänt,

I morgon är det min tur att hålla konstpaus på Kultur- och Idéhistorian, dvs berätta om ett konstintryck. Mårten berättade historien bakom sin Bab Marley-tavla, Jessie berättade om Astridlindgrens stuga som hennes morfar tapetserat om och Nicolle berättade om Olympos berget. Och nu har alltså turen kommit till mig.

När jag bad mamma om hjälp och berättade om uppgiften ville jag ta ett exempel, och valde muminkopparna i köket. Och då fick mamma en snilleblixt. Det var ju självklart att jag skulle prata om Vem ska trösta Knyttet! Eller Hur gick det sen. I alla fall om Mumin och Tove Jansson. Så jag valde Hur gick det sen.

Så min konstpaus i morgon kommer alltså handla om Tove, Mumin och vad de betyder för mig. :)

Tove har ju en helt egen stil. Och i böckerna jag nämnde har hon illusrerat allting själv och har tillochmed skrivit texten förhand. Det är så personligt! Och visste ni att hon har illustrerat boken Bilbo? Och Alice i Underlandet? Det ni! Karaktärerna har hon hämtat inspiration till från människor i sin närhet. Som muminmamman liknar hennes egen mamma otroligt mycket, och Too-tikki är en avbild av hennes livkamrat Tuulikki.

Tove Jansson är helt enkelt cool.

Det roligaste med boken Hur gick det sen? är att i den sidan man har uppe finns alltid ett hål någonstans så man ser in på nästa bild. Det skapar liksom en barnslig nyfikenhet som inte går att beskriva.



Illustrationen till Bilbo.


Alice i Underlandet.






Too-tikki som fiskar i ån.


Och så sist men inte minst - dagens mumin på film. (:

Kommentarer

Postat av: Gurky

Publicerad 2008-11-05 19:48:21

Hmm! Den där boken har jag nån sorts vaga barndomsminnen från. "Hur gick det sen" alltså. Men jag kommer inte ihåg något alls vad den handlade om :)

Postat av: Emma

Publicerad 2008-11-05 19:53:33

Myyyymin trållän xD

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela