My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Tordag

Publicerad 2009-08-27 21:48:34 i Allmänt,

Nu har den årliga äppeltorkningen börjat. Så det luktar det äpple i hela källaren när man går ner för trappan. Rätt mysig lukt.

Idag på psykologilektionen pratade vi om hur man associerar saker och ting till varandra och hurdana reflexer de skapar. Obetingade och betingade reflexer och stimulus. Vi tar äppeltorkandet som exempel. Eftersom vi varje år skivar och torkar svenska äpplen börjar jag kombinera lukten av svenska äpplen med det. Så i framtiden behövs bara lukten för att jag ska kunna associera till hemmatorkade äppelskivor och deras smak. Okej, nu blev förklaringen väldigt luddig. Låter inte alls intressant egentligen när jag berättar om det.

Det är rätt sjukt egentligen hur snabbt man går tillbaka till sina gamla mönster. Och då menar jag inte bara det självklara som att gå upp på morgonen till skolan, försova sig, inte göra matteläxan osv. Utan hela sinnesstämningen. Det är som att sommaren plötsligt bara är något avlägset, som alla andra somrar, att det som nu bara pågått i fyra dagar pågått i flera månader redan. Som att lunchen idag lika gärna kunde ägt rum dagen efter skolavslutningen.

Walle sitter inne på sitt rum och lyssnar på musik och sjunger till. Det, om någonting, är hemtrevnad. Ute är det cirkus 20 celcius grader (grader celcius kanske det heter?), så inatt ska jag bannemig sova på altanen med min kudde.

Tack för idag Mirja förresten. :) <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela