My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Finland, Pargas, Smidibacka

Publicerad 2009-06-02 01:00:56 i Allmänt,

Nu har jag börjar med min nya skissbok: Mollgan. En riktigt kul liten krabat. :) Jag har förvånat mig själv och gjort tre hela bilder i honom, med tanke på att jag inte varit speciellt produktiv nu i tvåan jämfört med ettan.

Jag var i Finland under helgen för att hälsa på Jenni som hade studentmottagninge på lördagen. Vi åkte till Åbo för att bo i Pargas med Eeva och Sven (farmor och farfar för de ovetande), och sedan bila fram och tillbaka till Helsinki för att träffa Jenni. Som jag säkert berättat dog familjens pappa, Kimi, förra sommaren och Jenni är äldsta dottern. (Kimi dog av hjärncancer, 8-9 tumörer i hjärnan på den sidan han pratar i mobilen.. hur läskigt är inte det?) Hur som helst var det jättetrevligt. Jenni hade dock magrat ganska mycket, vilket begymrade pappa en del. Han nöp henne lite i armen och sa:
-  Jenni du har blivit lite mager. Jag ska nog hämta lite älgkött åt dig så du blir stark! (Alla som umgås med min familj vet ju att älgkött gör en stark!)
Jenni blev lite besvärad och sa strängt:
-  Jag är ju vegeterian!
-  Jag vet! skrattade pappa.

Tillbaka på stugan var jag så trött så jag gick och la mig nästan direkt efter middagen istället för att följa med pappa och Sven ut på råbocksjakt. Dagen därpå åkte vi för att se på ägorna och hur sådden såg ut (Sven och hans bror leker alltså fortfarande jordbruk på markerna) och sedan tog vi roddbåten ut på Holmen, eller Euran. Där har jag inte varit på flera år så det var riktigt trevligt att komma tillbaka. Vi spederade ett par timmar på klippan vid havet med öl för pappas och Svens del och Muumi-limsa för min del (som är en a mina favoriter i finska matäffärerna, nämligen Muminläsk med smultronsmak). Tanken var att vi skulle åka och handla bröd, korv, limsa och makaroonilaatikko (makaonlåda, en annan favorit), med eftersom det var söndagsöndag (dvs pingst eller någon annan röd dag) så var alla butiker stängda.
 
Svens bror Frej har nyligen köpt en hund, en jättefin jämtlänning som hette Meri (vilket betyder hav på finska). Så otorligt sympatiskt hund, och helt kelsjuk! Vi tog med henne till stugan eftersom Frej är bortrest så där låg hon i skuggan framför trappen och glassade. Så otroligt vacker!

Myggbett har jag fått också! Inte bara fem stycken som jag trodde först, utan hur många som helst! Egentligen borde jag inte bli förvånad eftersom jag vet att myggorna älskar mig. Men trots det blir det alltid lika stor chock när jag inser hur många myggbett vi faktiskt talar om.

Det känns bra att få in lite finska och finlandssvenska uttryck och ordföljder i skallen igen efter att ha varit i finland. Men sånt försvinner ju tyvärr lika fort som det kommer.



Jenni med hatten i högsta hugg!


Sven och pappa lägger båten i sjön påväg till Holmen.


Och så finaste Meri.




Jag hade ju tänkt att jag skulle skriva ett riktigt dunderinlägg nu, men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Men vem vet, det kanske ploppar upp någon liten komplettering inom kort!


---


Här har vi för övrigt en riktigt sköning ni måste se! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela