My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

Fantastiskt

Publicerad 2009-05-11 10:41:39 i Allmänt,

Lördagförmiddagen ägnade jag åt shopping med LisaFisa och ElinPelin. Lisa och jag hade satt upp varsin budget, så vi inte köpte alldeles för mycket. Jag överskrev endast denna budget med 95 svenska riksdaler, vilket är mycket duktigt gjort tycker jag! (Notera då även att budgeten i sig låg på 1000 kr, haha) Så nu har jag äntligen lite ljusare kläder i garderoben (eller snarare på golvet, eftersom den befinner sig där för tillfället).

Idag har jag som sagt ledigt så jag åkte med mamma in till jobbet för att hjälpa henne. Nackdelen var att vi åkte hemifrån kl sex på morgnen, vilket betydde att jag blev väckt kvart över fem. Trots det är jag inte speciellt trött. Men det lär väl komma. Så nu sitter jag inne på kontoret med en bulle bredvid mig och har precis pratat med en trevlig receptionist på Nikon.

---



Igår eftermiddag blev mamma och jag bjudna till Dramaten av Susanne (mammas faster) för att se Three solos and a duet med Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov. Baryshnikov föddes i Riga och blev, efter att ha dansat, antagen till en balettakademi i Ryssland. När de turnerade hoppade han av, och stannade i USA för att fortsätta dansa där (detta var vanligt bland turnerande dansare och artister från Sovjet, eftersom så gott som ignen fick reda utanför landet). Baryshnikov var, under sina glansdagar, världen bästa balettdansös och fortfarande idag, när han närmar sig 60 år, dansar han omkring på Dramatens scen till publikens beundran.

Han är nog bland det mest fantastiska jag sett i hela mitt liv. Hur han nästan stannar i luften när han hoppar, utan att ett endaste ljud från hans fötter hörs.

Här är ett klipp från baletten Giselle, med ett av Baryshnikovs solon. Luta er tillbaka och njut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela