My pieces, my entirety

Du vet inte vad du har innan du förlorar det

.

Publicerad 2008-12-18 07:20:32 i Allmänt,

Down, down, down
We keep on falling

---

Igår när jag kom hem mådde jag så sjukt dåligt. Efter föreställningen (som för övrigt gick hur bra som helst!) fick jag sprängande huvudvärk och visste inte riktigt var jag skulle ta vägen. Och efter att ha bytt en tröja på Marimekko åkte jag hem och slocknade dirket, med kläderna på, i sängen. Mamma väckte mig för en timme sedan, vid klockan sex, och då hade jag fortfarande både kläder och smink på mig. Det betyder att jag har sovit totalt 14 timmar inatt. Fjorton timmar.

När jag nyss berättade det för Walle sa han:
-  Vad bra för dig!
Är det verkligen det? ...

Om mamma inte väckt mig hade jag utan tvekan sovit ett par timmar till. Men jag bestämde mig för att gå upp, eftersom jag inte kände att jag borde sova mer, och duschade tills varmvattnet tog slut. Och medan jag står i duschen inser jag att jag har sovmorgon idag. Dock inte så länge, men fortfarande sovmorgon.

Så här sitter jag nu, och har en Maija Vilkkummaa-låt på hjärnan. Klistrar in den här tillsammans med översättning. (Och som jag antagligen nämn innan blir låten inte alls det samma på svenska som på finska. Det är ungefär som att översätta en underbar låt från engelska. Det blir fel.)

Mailja Vilkkumaa - Lastehoitaja

Prinsessa kaunis nukkuu pitkään                              Vackra prinsessan sover länge
sitä ei paina huolet mitkään                                        hon har inga problem som trycker
se kruunu päässään aina kulkee                               med kronan på huvudet hon alltid går
muut ovet aukoo ja ne sulkee                                     de andra dörrarna öppnas och stängs

Kunnes totuus kerran viiltää:                                        Tills sanningen en gång kyler:
eihän kaikki ookaan kultaa mikä kiiltää                    allting är visst inte guld som skiner
ja nekin pettää jotka ensin nuolee                               och även de som först slickar förräder
prinsessa suree ja hukkuu ja kuolee                          Prinsessan sörjer coh hon dör
sen pituinen se ja se siitä                                              Snipp, snapp, snut, så var sagan slut

Ja kaikki lapset ne huutaa: ää                                      Och alla barnen de skriker: ää
ei näin voi loppuu tää                                                     det kan inte sluta såhär
ei näin huonon sadun kanssa kukaan voi elää             med en sån här dålig saga kan ingen leva
sen täytyy selviytyy                                                          hon måste klara sig
ja pelastuksen syy                                                           och räddningens mening
on rakkaus                                                                     är kärleken
kun sen kohtaa niin on onnellinen                                  när man möter den är man lycklig               
Onnellinen                                                                      Lycklig
Ikuisuuden                                                                     För alltid
Kaikkihan tietää sen                                                       Det vet alla

Lastenhoitajaa ei kukaan halaa                                   Ingen förstås barnskötaren
sen rakkain lähti eilen salaa                                         Hennes älskade åkte igår i helmighet
ja se ei tätä ikävää jaksa kantaa                                  och hon klarar inte av att bära denna saknad
pian se lähtee kohti rantaa                                            snart går hon mot stranden
eikä koskaan enää palaa                                              och kommer aldrig mer tillbaka

Ja kaikki lapset ne huutaa: ää                                      Och alla barnen de skriker: ää
ei näin voi loppuu tää                                                      det kan inte sluta såhär
ei näin huonon sadun kanssa kukaan voi elää             med en sån här dålig saga kan ingen leva
sen täytyy selviytyy                                                          hon måste klara sig
ja pelastuksen syy                                                           och räddningens mening
on rakkaus                                                                     är kärleken
kun sen kohtaa niin on onnellinen                                  när man möter den är man lycklig               
Onnellinen                                                                      Lycklig
Ikuisuuden                                                                     För alltid
Kaikkihan tietää sen                                                       Det vet alla



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Här skriver jag om allt och inget. Ibland mycket, ibland lite. Ibland inget alls.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela